Trustivapaat tulitikut

Kuva: Jouni Klaavun etikettikokoelmista.

Ennen toista maailmansotaa osassa tulitikkuetikettejä luki “trustivapaita tulitikkuja”. Trustilla tarkoitetaan monopolin luonteista pienehkön ryhmän valvonnassa olevaa saman alan yritysten yhteenliittymää, joka pystyi kontrolloimaan hintoja ja estämään kilpailun alallaan. 1900-luvun alussa ylikansallisia monopoleja alkoi kehittyä myös tulitikkuteollisuuteen. Trustivapaa on yritys, joka ei kuulu trusteihin. Pienemmät paikalliset tulitikkutehtaat korostivat mielellään olevansa trustivapaita.

Vuonna 1917 ruotsalainen liikemies Ivar Kreuger perusti Svenska Tändsticks Ab:n (STAB). Kreugerin johdolla STAB hankki tulitikkutuotannon monopolin Ruotsissa. Monopolin turvin se nosti hintoja niin, että ruotsalaiset alkoivat ostamaan tulitikkunsa Suomesta. Kreugerin tulitikkutrustin maailmanvalloitus oli alkanut, ja nyt tähtäimessä oli myös Suomi.

Kreuger osti Suomesta muun muassa Porin tulitikkutehtaan, joka tuotti tulloin noin puolet Suomen kaikista tulitikuista. Vuonna 1919 Kreuger tarjosi Suomen valtiolle 50 miljoonan kruunun lainaa vastineeksi tulitikkutuotannon monopolista. Tarjous kuitenkin torjuttiin.

Kreuger haali monopoleja ympäri maailmaa: hän joko osti kaikki maan tehtaat yksitellen tai lahjoi valtion myöntämään itselleen monopolin. Ostettuaan tehtaan Kreuger myös usein romutti tehtaan koneet tai seisautti tehtaan toiminnan. Näin kävi esimerkiksi Alastaron ja Mäntsälän tehtaille. Alastarossa tehtaan koneet upotettiin Alastaron jokeen.

Vuonna 1929 Kreugerin arvioitiin hallitsevan 75 prosenttia maailman tulitikkumarkkinoista. Rahaa ei kuitenkaan riittänyt loputtomasti tehtaiden ostamiseen ja valtioille miljoonalainojen antamiseen. Joulukuun 1930 ja joulukuun 1931 välisenä aikana Kreugerin osakkaiden kurssi putosi 71 prosenttia. Laukaus oman käden kautta päätti 52-vuotiaan Kreugerin elämän hänen Pariisin asunnossaan 12. maaliskuuta 1932. Kreugerin kuoleman jälkeen trustin aggressiivinen laajeneminen hidastuu, vaikkei sillä paljoa vallattavaa enää ollutkaan.

Vuonna 1995 Vaajakoskella toiminut Suomen viimeinen tulitikkutehdas myytiin ruotsalaiselle Swedish Matchille. Vielä ennen vuotta 1980 Swedish Match tunnettiin Kreugerin perustamana Svenska Tändsticks Ab:nä. Kaupan myötä Kreugerin aloittama työ Suomen markkinoiden valtaamiseksi oli saatettu päätökseen. Kreugerin toimintatapoja kunnioittaen suurin osa kalustosta romutettiin varaosia myöten.

Lähteet:
Savon Sanomat. Tulinen taistelu tikkujen herruudesta. 18.6.2015.

Saloisten Pirtti -lehti. Nro 11. Syksyllä 2015.