Hautalyhtyjen lahjoitus Pattijoen sankarihaudoille

Lions Club Pattijoki on vuosikymmenen ajan lahjoittanut kynttilät Pattijoen sankarihaudoille itsenäisyyspäivänä ja ollut talkoilla niitä sytyttämässä seurakunnan työntekijöiden kanssa. Haasteena on ollut saada kynttilät pysymään pystyssä lumessa ja palamassa tuulisessa säässä. Yhdessä paikallisen Lions Clubin, Kotiseutuyhdistyksen, Eläkeliiton yhdistyksen ja Veteraanimajan kannatusyhdistyksen toimijoiden kesken käytiin palavereita asian ratkaisemiseksi kestävällä tavalla.

Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017 kiinnitettiin erityistä huomiota sankarihautojen kuntoon ja usealla paikkakunnalla paikalliset yhdistykset lahjoittivat osana juhlavuoden hankeohjelmaa metalliset hautalyhdyt sankarihaudoille. Tämän esimerkin innoittamana päädyttiin tilaamaan kotimaisen yrityksen, Kipinätuote Ky:n, käsityönä valmistamat metalliset hautalyhdyt, koska aikataulullisesti ei ollut mahdollista hyödyntää esim. paikallisia oppilaitoksia lyhtyjen suunnittelussa ja valmistuksessa.

Pattijoen Lions Club, Eläkeliiton Pattijoen yhdistys ja Pattijoen veteraanimajan kannatusyhdistys, Lasikankaan kyläyhdistys ja Pattijoen kotiseutuyhdistys sekä Liisa Tervosen testamenttirahasto mukaan lukien lahjoittivat 1.11.2023 Raahen seurakunnalle metalliset hautalyhdyt jokaiselle Pattijoen sankarihaudalle eli yhteensä 55 kappaletta.

Tällä lahjoituksella paikalliset yhdistykset haluavat kunnioittaa pattijokisten sankarivainajien muistoa ja heidän tekemäänsä uhrausta niin kotiseutumme kuin Isänmaamme eteen.

Mukana luovutustilaisuudessa Pattijoen pappilassa olivat Raahen seurakunnan puolesta kirkkoherra Harri Joensuu ja seurakuntamestari Tanja Merikanto ja lahjoituksen antavien yhdistysten puolesta:

Eläkeliiton Pattijoen yhdistyksestä Jukka Ingerttilä ja Raija Ingerttilä,
Pattijoen Lions clubista Aulis Kokko ja Timo Rytinki
Pattijoen Veteraanimajan kannatusyhdistyksestä Kari Timonen ja Hilkka Riihijärvi
Pattijoen kotiseutuyhdistyksestä Sari Pekkala ja Jari Ingerttilä.