Pattijoki-päivät 2014

Suosiollinen sää sai ennätysmäärän väkeä liikkeelle kun vietettiin Pattijoki-päiviä 1-3. elokuuta. Nämä kuudennet kotiseutuyhdistyksen järjestämät päivät aloitettiin lasten ja nuorten teemapäivällä Kuuselassa ja Hengarissa.

Niilon ja Nellin Pellepuisto keräsi lapsiperheitä kisailemaan Kuuselan kentälle satamäärin. Nuorisolle tieto hengailusta Hengarissa ei ollut oikein kesäkuumalla kulkeutunut ja siellä oli vähän hiljaisempaa. Kaupungin nuorisotoimi oli kuitenkin ohjelmaa paikalle järjestänyt.

Lauantaina kokoonnuttiin jo perinteiseen tapaan Ojalan kotiseutumuseon pihapiiriin. Lippu nousi Ojalan lipputankoon Eino Tuomikosken johdattaman lippulaulun saattelemana.

Pattijoki-päivien kotiseutuhenkiset avaussanat lausui kunnallisneuvos Eero Siniluoto. Avauksen jälkeen päästiinkin sitten jo maistelemaan Pattijoen Marttojen herkullista lohikeittoa ja samalla tutustumaan Jouni Klaavun kokoamaan mielenkiintoiseen kenttäpostikorttinäyttelyyn. Lohikeitto maistui ja näyttely kiinnosti.

Kun keitto oli nautittu ja vohvelikahvit päälle ryypätty oli aikaa tutustua museoon oppaiden saattelemana, kierrellä ostoksilla ja jututtaa torikauppiaita, tutustua vanhoihin autoihin ja traktoreihin ja käydä körryyttelemässä pikku lenkki Zetorin kyydissä.

Silja Virranniemi oli tuonut Ojalan pihalle lammaskatraansa laiduntamaan. Se samoin kuin Siljan tarjoama poniajelu kiinnosti etenkin lapsiperheitä.

Eläkeliiton Pattijoen osasto järjesti pihaan vanhan ajan kisailua hevosenkengän, kettinkien ja tikanheittoineen. Parhaat saivat mitalit kaulaansa.

Kisailujen ja museokirrosten jälkeen oli hyvä istahtaa penkille  nauraa Hoplaa-teatteriryhmän esitykselle ja nauttia Pentti ja Matias Nordströmin hanurimusisoinnista ja yhtyä yhteislauluihin. Laulajia oli paikalla ennätysmäärä.

Ojalasta oli sitten hyvä suunnata tutustumaan Silja ja Eero Pekkalan pihapiiriin. Pihapiiri tarjosikin mielenkiintoa yllin kyllin. Silja ja Eero tarjosivat vieraille nokipannukahvit ja esittelivät puutarhaa josta löytyi peräti 250 eri kasvia. Puutarhasta matka jatkui sisätiloihin josta löytyi monelnlaista isäntäparin käsityötaitoa, pahkatöitä, maalauksia, veistoksia ym. Olipa isännällä esitellä ihan oma museokin. Pihapiirissä oli myös Merimieskirkon tuotteiden myyntiä ja kirpputori.

Sunnuntaina kokoonnuttiin Metsäkirkkoon jumalanpalvelukseen ja seurakunnan kesäjuhlille. -On mukava, kun kirkko on kerrankin täynnä eikä kaikki mahdu edes sisälle totesi kappalainen Ville Karppelin! Mikko Pyhtilä toi saarnassaan terveisiä Tansaniasta. Jumalanpalveluksen jälkeen kokoonnuttiin partiaolaisten järjestämille kirkkokahveille ja päästiin tukemaan lähetystyötä myyntipöytien ääreen.

Kirkkokahvien jälkeen istahdettiin kuulemaan Ville Karppekinin, Juhani Pyhtilän ja Mikko Pyhtilän ajatuksia. Mikko Pyhtilän mielenkiintoiset kertomukset Tansaniasta herättivät kuulijakunnssa paljon kysymyksiä ja vilkasta keskustelua.

Pattijoki-päivät päättyivät jo perinteiseen tapaan Superpesisotteluun Rännärillä.