Pattijoki-päivät 2009

Punamultaa seiniin lohikeiton voimalla!

Seitsemän vuoden tauon jälkeen henkiin herätettyjen Pattijoki-päivien lauantaiaamu  8.9. valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Edellisenä päivänä Pyhtilän Jussin johdolla keitettyä  punamultamaalia ehti ensimmäisenä Ojalan seinään pensselöimään Ingerttilän Paavo, Kolehmaisen Vappu ja Risto.

Samaan aikaan aamutuimaan alkoivat ensimmäiset torimyyjät kokoilla pöytiänsä myyntikuntoon.

Myyntipöytiä oli reilut kymmenkunta, joukossa myös Pattijoen Kotiseutuyhdistyksen pöytä. Sen myyntiartikkeleita olivat uusi Kyröläisen Tarjan suunnittelema T-paita, Pyhtilän Jussin teettämät kirjeensulkijamerkit.

Kotiseutuyhdistyksen myyntipaikalla oli myös Pattijoen puutarhan tekemien Pattijoki-kimppujen äänestys. Pattijoen puutarha oli tehnyt kolme vaihtoehtoa, joista äänestettiin varsin aktiivisesti. Yli kaksi sataa kävijää ilmaisi mielipiteensä ja sai mukaansa Pattijoen Puutarhan lahjoittaman ruusun.

Toripaikkana Ojala oli uusi. Se ei samalla tavalla houkutellut ohikulkijoita kuin OP-tori Pattijoen keskustassa, mutta monet myyjät olivat varsin tyytyväisiä kävijämäärään.

Erikoisen suosittu ja pidetty oli Pattijoen Marttojen tarjoama lohikeitto. Sitä ehdittiin odottaa ja keskenhän se sitten loppuikin.

Lasten ja lapsiperheiden suosikki oli Silja Virranniemen organisoima poniajelu. Vanhempi väki viihtyi Eläkeliiton erilaisten kisailujen merkeissä.

Jenna Mämmi hanureineen loi Pattijoki-päivien kävijöille leppoisaa kesäistä tunnelmaa ja mukava musisoinnin lomassa oli vedellä punamultaa Ojalan navetan seiniin. Maalareita riitti ja maalikin loppui kesken. Pyhtilän Jussi keitteli seuraavana päivänä lisää ja Vedenojan Simon johdolla saatiin urakka suoritettua. Riittipä uudesta satsista maalia aitankin seiniin.

Ojalan pihassa poikenneet sadat kävijät kertoivat tyytyväisyytensä päivän antiin. Oli kiva tavata vanhoja tuttuja joita oli paikalle tullut kauempaakin. Monenlaisia toiveita ja vinkkejä saatiin seuraavia vuosia varten.