Toimintakertomus 2017

JÄSENISTÖ

Yhdistykseen kuului vuoden lopussa 121 henkilöjäsentä ja 2 yhdistystä. Jäsenmaksu oli 10€/jäsen ja 20 €/kannattajayhdistys.

HALLINTO

Johtokuntaan kuuluivat Jukka Ingerttilä (puheenjohtaja), Tapani Lisko (varapuheenjohtaja), Anne Lisko (sihteeri ja jäsenrekisterinhoitaja), Sanna Siniluoto (kotisivuvastaava), Kari Timonen (rahastonhoitaja), Pirkko Ahokas-Tuohinto, Esko Ehrola, Esko Jokela ja Jouni Klaavu.

KOKOUKSET

Johtokunta kokoontui neljä kertaa (11.1., 14.2., 9.5., ja 3.10.).

Kevätkokous pidettiin 27.3. Ojalan kotiseutumuseossa (läsnä 14 henkilöä). Tilaisuus jatkui kirjapiirinä, jossa Eero Siniluoto kertoi Pattijoen kylän historiasta. Samalla katseltiin Jouni Klaavun karttakoostetta Pattijoen seudun vanhimmista kartoista.

Syyskokous pidettiin 21.11. Pattijoen pappilassa (läsnä 18 henkilöä). Kokouksen lopuksi Yppärin kyläkirjan tekijä Aino Helaakoski kertoi kirjan tekoprosessista.

Kotiseutuyhdistyksen ja Veteraanimajan Kannatusyhdistyksen sekä yhteistyökumppanien yhteinen Pattijoki-päivien suunnittelupalaveri pidettiin neljä kertaa (10.1., 20.3., 15.6., ja 31.7.)

TOIMINTA

Suomi 100 –juhlatapahtumana järjestetyt Pattijoki-päivät pidettiin pääosin Mikonkarin alueella. Yhteistyökumppaneina olivat mukana Pattijoen Veteraanimajan kannatusyhdistys, Pattijoen Nuorisoseura, Pattijoen Seurakunta, Partiolippukunta Tervastuli, Pattijoen Kalastajainseura, Eläkeliiton Pattijoen yhdistys, Pattijoen Martat, SFC-Lohenpyrstö, Pikkulahden Palvelut, Raahen Meripelastusyhdistys ja Raahen kaupungin kulttuuritoimi.

Pattijoki-päivien vietto alkoi Ojalan kotiseutumuseolla museoesittelyllä ja runoesityksillä. Niiden jälkeen lähdettiin Ojalasta kulttuuripyöräilylle tutustumaan Pattijoen kulttuurikohteisiin. Muina aikoina museo oli avoinna vain tilauksesta koululaisryhmille.

Lauantaipäivän tapahtumat ja näyttelyt oli keskitetty Pattijoen veteraanimajalle ja muualle Mikonkarin ympäristöön eri yhteistyökumppanien järjestämin ohjelmin.

Sunnuntaina oli juhlajumalanpalvelus sekä kotiseutujuhla ja Pattijoen Nuorisoseuran 120-vuotisjuhla veteraanimajalla.

Veteraanimajalle koottu 100-vuotiaan Suomen historiaa esittelevä näyttely oli avoinna viiden päivän ajan.

Valtakunnallisille kotiseutupäiville Jyväskylässä osallistui Esko Ehrola.

Fb-ryhmien avulla kerättiin valokuvia ja tietoja tekeillä olevia kyläkirjoja varten.

Yhdistyksen myyntituotteiksi hankittiin uusia Pattijoki-paitoja ja –pipoja.